Detox kitchari

Kitchari is een authentiek Indiaas gerecht dat is bedoeld om je lichaam mee op te schonen. Het bestaat voor de helft uit rijst en de andere helft uit mungbonen. Kitchari is een heerlijk warm, voedzaam, aardend en toch licht verteerbaar gerecht. Dat komt door de kruiden en doordat je de mungbonen en basmatirijst een paar uur van tevoren in water weekt. Ben jij toe aan een detox? Maak dan dit smaakvolle zuiverende recept voor jezelf! Je kunt het eten als lunch of avondeten en ook een paar dagen achter elkaar eten.

Ingrediënten (voor 4 personen)

– 200 gram mungbonen

– 200 gram basmati rijst

– 1 eetlepel ghee of kokosolie

– 1 eetlepel komijnzaad

– 1 eetlepel korianderzaad

– 1/2 eetlepel komijnpoeder

– 2 knoflookteentjes

– stukje gember, ongeveer 2cm

– 1 theelepel kurkuma

– 1 biologische groentebouillonblokje

– 1 bos verse koriander

– Zout en zwarte peper naar smaak

– eventueel extra: wortelgroenten zoals wortel, knolselderij, zoete aardappel of pastinaak

Bereiding

Week de mungbonen minstens vier uur van tevoren of een nacht in water. Spoel de basmatirijst en laat het ook een paar uur in water weken.

Verhit de kokosolie of ghee in een pan en voeg het komijnzaad en korianderzaad toe. Voeg vervolgens de knoflook, gember (fijngehakt) en eventueel de wortelgroentes toe. Bak een paar minuten op medium tot laag vuur. Voeg dan als laatste komijnpoeder en kurkuma toe en bak dit even mee.

Spoel de mungbonen en rijst af en doe dit erbij in de pan met een groentebouillonblokje. Voeg water toe tot dit net onder water staat en kook het geheel in ongeveer 20 tot 30 minuten gaar. Voeg water naar toe om de gewenste dikte te krijgen. Breng op smaak met zout en peper en eventueel extra kruiden. Serveer met verse koriander!