Warme havermout met gestoofde appel

Het go-to ontbijtje van de winter is toch wel warme havermout. Het is verwarmend, vullend en haver zit vol vezels en B-vitamines. Warme havermout met gestoofde appel is een gezond Ayurvedisch ontbijtje. Vanuit Ayurveda wordt namelijk gezegd ‘je bent wat je verteerd’ (in plaats van ‘je bent wat je eet’). Fruit kan gaan gisten in de maag wanneer het wordt gecombineerd met andere voedingsmiddelen, maar door de appel te stoven en te combineren met specerijen en vet (kokosolie) wordt het beter verteert.

Ingrediënten

  • 1 appel

  • 50 gr of 6 el havermout

  • 120 ml water of plantaardige melk

  • 1 tl kokosolie

  • Specerijen (kaneel, kardemom, kruidnagel, nootmuskaat etc.)

  • Handje rozijnen

  • Notenpasta naar keuze

  • 1 tl honing of agavesiroop

Bereiding

Kook de havermout langzaam gaar in melk of water in een steelpannetje. De dikte van de havermout bepaal je zelf door er meer of minder vocht bij te doen.

Schil de appel en snijd het in stukjes. Verhit in een andere pan de kokosolie en bak de appeltjes een paar minuutjes. Voeg de specerijen met de rozijntjes toe en draai het vuur omlaag. Voeg een laagje water toe en doe de deksel op de pan. Zo kan de appel een paar minuutjes stoven.

Schenk de havermout in een kom en lepel er de appeltjes overheen met het vocht. Garneer met honing en een el natuurlijke pindakaas of amandelpasta. Geniet van dit heerlijke ontbijtje!